tirsdag 14. mai 2013

Ord til fordums dikter


Jeg velger meg april, skrev Bjørnstjerne Bjørnson, for mange herrens år siden.
- Det hadde du neppe gjort i 2013, tenker jeg mens jeg sykler hjemover i nordavind og skodde. Ei hadde du valgt schizofrene mai, hverken i 2012 eller 13.

For du skal vite Bjørnstjerne, at april i år var riktig begredelig, grå og trist. Ingenting hverken falt, smalt eller veltet. Joda, når jeg tenker på det var det vel et en del håp som brast og som satte fart på Syden statistikken.

Og så kom mai, hverken skjønn eller mild.
Skogen lå ugjestmild og vassen under råtten sne og et solid lag dyre-bæsj.
Fiolene kunne du også se langt etter..
I dag skriver vi 14. mai og skal jeg være helt ærlig tror jeg alt annet enn hvit- og blåveisen er fløyet inn med SAS eller Norwegian - som har satt dype spor i innkjøpte miljøkvoter.
Du hadde trengt brodder i morges Bjørnstjerne, så glatt var det her i Asker!
På terrassen min lå det et tynt lag is! Nei, mai 2013 får foreløbig intet diplom!
Til og med russen glimrer med sitt fravær!

Om et par dager heiser vi stolt flagget og ikler oss folkedrakter, bunader, korps- og koruniformer. Ikke overraskende varsles det regn.

- For når det blåser i fra øst blir det regn og ruskevær, både her og både der...

Det blir våte musikanter  og sørgelige pølser i vassent brød, potetløp i gjørme og tombola for ‘alle penga’.  Altfor lange taler av taletrengte menn med små liv som bare må - ja SKAL ha siste ordet!
Selvutnevnte ordenspoliti kryr det alltid av og Gorgon vaktmester er på plass. Til og med Passopp, Peik og Pus har pyntet seg med en sløyfe eller to. Jo hei, jammen sa jeg moro!

Men frokosten Bjørnstjerne, den blir perfekt.
- Champagne i krystall, stive duker og lun eggerøre. Glade lakser mesker seg og rundt Skaugum går venner og familie.

Vi ere en nasjon vi med, der på kjøkkenet rundt bordet, i hvert hjem klokken 08.35.
Stolt hever vi glassene og synger 'Ja, vi ELSKER' mens vi tørker en tåre eller to.
For det kan regne så mye det bare vil, 17 mai er vi så glad i :)

Men du Bjørnstjerne, kvelden lister seg på tå, så jeg setter en strek her jeg, med dine ord:
'Våren er vakker for den som lenge har hatt vinter'. God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar