tirsdag 22. januar 2013

Monstre skapt på "gutterommet"...


Igjen melder den vestlige verdens største nyhetskanaler om en skyteepisode på en skole i USA.
- det slår meg at dette ikke kommer som en overraskelse, dessverre.

Tross Amerikanske mediers forsøk på å unnlate å fokusere altfor mye på Sandy Hook drapsmannen, har nok en eller flere drapsmenn (for det er lite sannsynelig at dette dreier seg om kvinner), valgt en skole i Texas som sin personlige scene.

Nå er jeg ingen lærd, ei heller forsker jeg på utilpassede menn med volsomme tilbøyligheter, men at de bevisst velger skoler er vel åpenbart for de fleste?

Det perfekte tablå for en syk sjel med eller uten alvorlige sinnslidelser.
Du er nesten garantert enorm pressedekning i USA og med denne følger “15 minutter berømmelse”...

Hva skaper slike drapsmenn?
- Som mor er jeg nyskjærrig, skrekkelig redd og mangler referansepunker for å forstå slik “galskap”.

I dag skriver vi 22. januar 2013 og utviklingen siden uskyldige Pacman har vært enorm.
X-box og Playstation finnes sikkert i 60 - 70% av norske hjem (?), og ser du på hvilke spill som selges (og fordeler disse på årskull etc) så regner jeg med at det enten sitter en masse unge gutter (og jenter) - eller en del flaue pensjonister og spiller voldlige spill.

Uansett, tatt i betraktning, ser du tilbake på det “glade 70- eller 80 tallet” så måtte den mest asosiale, innadvente ut å leke, med eller uten venner.
Det var rett og slett ikke mulig for et så stort antall unge å sitte transfikset foran en blinkende skjerm  og skyte mennesker i 2 og 3D. Er du immobil i 10-14 timer, påvirker det kroppen. Og de jeg snakker om her er til og med i VOKSEALDEREN.
Ja, jeg er Tante Sofie nå, det er jo bare ikke sunt!

- Men “seriøst”, er du så forbannet fjern at det er mer behagelig for deg som foreldre å la sønnen eller datteren din påvirkes av X antall tusen mord (som DE UTFØRERonline før fyldte 13), enn at du tar i et tak og får de UT AV HUSET? Og kom ikke her med “vi bor i blokk, eller vi bor på landet...”

Norge har en gale-Mathias innlåst. Han satt hjemme hos mor i voksen alder og spilte, spilte og spilte...
Han tok fri fra livet og skapte seg et fiktivt og nytt liv i en alternativ verden. Og hadde han bare blitt der inne kunne vi akseptert han, men det er når sånne som han trer ut i min og din fysiske virkelighet det går riktig galt.
Når de retter sin innlærte “våpen ekspertise” (tilegnet seg online) og erstatter virtuelle våpen med de av ekte metall det går riktig galt.
- Når en online “Idi Amin eller Hitler møter seg selv i ytterdøren på ungdomsskolen sier det seg selv at kaos oppstår.

De proffesjonelle definerer kanskje ikke disse abnormale som “gale”, men det holder for meg med at deres handlinger er definert som nettopp dette, helt hinsides, absurd og SKREKKELIG GALT!

Jeg stiller meg bak Piers Morgan sin kamp mot USAs våpenlobby, men det synes for sent.
- Gang på gang viser det seg at ungutter har morfet seg fra “hyggelige Teddy” til “seriously scary Ted” og det tar som regel årevis å skape monstre.

Noe er alvorlig galt på gutterommet, og vi har et ansvar, både du og jeg.

- Det begynner med oss, hvilke valg vi gjør hver dag og hva vi velger å se.

For er det en ting som er sikkert, så er det at disse “monstrene” tåler dagens lys og gjør alt for å bli sett!


10 - 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar