onsdag 23. januar 2013

Nykysset av Svigerfar

Ja, så feirer vi jul igjen!
At ‘jula varer helt til påske’ er helt sant, i iallefall her i huset.
I dag feiret vi Polsk jul hos Svigers, med 12 retter som seg hør og bør.

For de av dere som har lest bloggen min før vet dere hva dette innebærer, men får en eller to nyankomne kan jeg oppsummere det slik.


Preludium
Velkommen
Hele familien stå i døren og ønsker oss HJERTELIG velkommen, på minst tre språk. Vi blir kysset og skysset innover i varmen, av med kåper og på med tøfler for de som ønsker et par. Mine Svigers har en hel rekke gjestetøfler, omtenksomme er de!

Så forsvinner svigermor inn på kjøkkenet, og bak lukket dør hører vi en masse skrimmel skrammel mens hun synger. I mellomtiden identifiserer svigerfar et lite filkonverteringsproblem han har mellom HD format på sitt nye kamera og Final Cut Pro. Han og jeg forsvinner inn på maskinrommet!

Barnet mitt og samboeren snakker med min svigerinne om hvor høy datteren min er, kommer til å bli, hva som er for høyt eller for lavt etc.  Datteren min former HJELP med munnen og bruker mange fakter..


Interludium
Svigermor SLÅR kjøkkendøren opp og ROPER, NÅ ER DET SERVERT!
- Vi entrer kjøkkenet, spisebordet er duket med gull og midt på bordet ligger de velsignede “Oplatek” (tynne kjeks).

Oplatek symboliserer det daglige brød (du husker kanskje Fader Vår..) og hvor viktig det er å dele i hverdagen. Vakkert synes jeg.

- Disse bryter vi to og to. Man bryter småbiter av motpartens ‘brød’ og ønsker denne alt godt, god helse, lykke til med business osv, og avslutter med et kyss på hvert kinn og så går du videre til neste gjest.

I dag ble jeg noe overrasket da jeg snudde det andre kinnet til og ble kysset vått av svigerfar!
Kysset dekket 2/3 av munnen min, say no more.
- Pinlig var det, mye hodebøying, kremting, forsøk på å passere hverandre og gå videre som ingenting hadde skjedd.

Så setter vi oss til bords og første suppe presenteres gjestene.
I år som tidligere år er dette Barszcz, rødbetsuppe med hjemmelagede pirogi fylt med ulike sopp og krydder. Det søte i rødbeten balanseres med litt syrlighet og salt og er bare vanvittig godt!
Første suppe tar kort tid og blir så etterfulgt av suppe nummer to Steinsoppsuppe med små pastastjerner (selvplukket av mor og far i huset)
Suppe nummer to er etterfulgt av 4 sorter fisk, Kapusta (syltet kål, erter, rosiner og løk), salat, 2 sorter brød, Chrzan (pepperrotkrem), KOMPOTT (svisker, need I say more..), så diverse kaker og annet søtt.

Det tar ikke lang tid for Kapusta’en fermenterer ‘innabords’ og det høres svak murring blant gjestene.
Samboeren min vandrer hvileløst rundt og PLUTSELIG må vi gå :)


Postludium
Det bærer strake veien hjem, Holmenkollen - Asker på ”miljøgass”, og i bilen kjekler vi om hvem som er “fus på do” (sølvsko -  gullsko - ta i bakken..)

En hyggelig kveld er over, men familien ligger som strandede hvaler på stuegulvet og gisper.  Jeg følte meg stor i går, men nå synger jeg som hvalene... Ukjente toner i fra dypet strømmer ut av meg i både dur og i moll.

Jeg skriver 23 januar, men ennå skal vi feire Norsk og Engelsk jul, forhåpentligvis før Påske!


Fire sorter fisk

Oplatek


Barszcz

Kapusta!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar