fredag 26. oktober 2012

Bring on the fairies, holy ...Halloween is here AGAIN!

Jeg HATER ikke Halloween, jeg missliker bare Disneyfiseringen av enhver tradisjon. 
La oss dynge ned det naturlige med billig sminke, kle oss ut som sexy dirty girrls og "strut our stuff" - or NOT!
- Enda verre er det med småbarn i delfin- eller froskekostyme laget av 100% polyester...hellooo?

Det er noe med akkurat denne feiringen som klinger falsk i mine ører.. "Trick or treat"? Nei takk. 
Jeg kjøper "knask eller knep" til en viss grad, men feiret vi Halloween da jeg var barn, nei? Er det greit at vi gjør det nå?  Ja for all del, men kan vi slutte med de kjipe orange plasbøttene laget av allskens giftige saker og forsøke oss med noe LITT MINDRE BRANNFARLIG på kostymefronten?

-  Som du kanskje har gjettet kommer jeg til å være utkledd som Tante Sofie. "Åh huffa meg, åh huffa meg...."
Hvis dette først skal bli en tradisjon, kan vi fornorske den noe? Det er jo opprinnelig Europeisk, til og med Keltisk om jeg har fortstått det korrekt.

- Ordet Hallowe'en er satt sammen etter "All HallowsEvening" en tradisjonell feiring den 31 oktober hvert år. (Hallows betyr å gjøre hellig eller opphøye). Ekspertene strides (som vanlig..), men mange tror Halloween er inspirert og kommer av den Keltiske feiringen Samhain

Under Samhain ble det tradisjonelt tent to store bål og så vandret bønder med familie og husdyr på en sti mellom disse. Dette var et renselsesrituale hvor ben og rester fra slaktede dyr ble kastet på bålene. (Samhain er omtalt i gamle Irske skrifter fra mer enn 200 f.ekr.) og mange av de viktgste hendelsene i Irsk mytologi begynner på Samhain-dagen, den 31. oktober.

Druidene trodde at at Samhain åpnet porten til "den andre verden" på gløtt, slik at sjelene til de døde kunne besøke vår verden, underverdens sjeler ble sluppet fri og for rundt på jorden denne natten!
Egne plasser ved bøndenes langbord ble dekket for de døde og ritualer for å ønske dem velkommen var viktige.
-  Festingen kunne ta opp mot en uke, et par dager før og etter Samhain. DET står det respekt av. En del tok sine forhåndsregler (for å beskytte segmot de mer iltresjelene) og kledde seg ut (guising).  
Disguise - forkledning....say no more.

Natten mellom 31. oktober og 1.november var en glippe (eller åpning) mellom vår og 'de dødes' verden åpen ifølge Druidene. De mente at både døde sjeler, dyr, men også feer iblant oss vandret fritt mellom verdenene.
I både Leinster og deler av Ulster satte man ut mat til feene. En fe, kalt Fées på Fransk, kommer av det Latinske order fata, som betyr Fate, eller fornorsket SKJEBNE!. 
- Kanskje har dette offeret noe med "trick or treat" å gjøre? Fikk ikke feene mat fikk du smake konsekvensene eller en verre skjebne?

Hah, sier du kanskje? Feer er vel litt sexy? 
Neppe, for druidene var både småtroll, hekser, fantasiskapninger fairies. At vi kler oss ut som disse og andre uhyrer skjønner jeg, men SEXY SYKEPLEIER? Give me a break! Det er karneval i februar, hva om vi sparer all "sluttness til da"?

Ringer du på hos meg i helgen med dårlig innøvde "tricks" blir det ingen "treat". 
- Men kanskje kan jeg vise deg noen "knep"! 

Moa ha ha ha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar