torsdag 25. oktober 2012

Jeg klemmer til tidsklemma...

Jeg har tenkt litt på dette 'fine' ordet tidklemme. Hva betyr det egentlig? Er det et slikt ord "alle" tror de skjønner men likevel har veldig vanskelig for å definere? - Eller er det særdeles klart for mange, bare ikke for meg?

Jeg har tolket det som at man har virkelig dårlig tid og et LASS med oppgaver som skal løses NÅ,
men når jeg leser definisjonen (joda jeg er såpass nerd at jeg slår opp ting daglig om ikke hver time) så står det følgende:

OppslagsordOrdbokartikkel
~klemme det å ha for lite tid til nødvendige daglige gjøremål
småbarnsfamilier befinner seg ofte i tidsklemma

Den skjønner jeg, men hvordan tolker vi "nødvendige daglige gjøremål"?  Selvsagt svært indviduelt (igjen), men for å komme frem til definisjonen må det jo råde en viss enighet om hva som virkelig er nødvendig!

- Og det er her jeg tror mange går på tryne for å si det slik...

Snakker vi her om gruppepress (jeg er jo førtis..) dvs. at om naboen har nyraket og fin hage, så må du også ha det og i tillegg ha brettekanter på sengeklærne som du STRØK i går kveld (joda, noen gjør det i 2012), en blankpolert bil, et superryddig hus etc?

Er det virkelig nødvendig, legger vi ikke mer press på oss selv enn vi behøver?

Joda, vi skal jobbe ca 8 timer og transportere oss selv til og fra både jobb, butikk og kanskje barnehage. Men utover det da? Trenger du alltid lage all mat fra bunnen av og BAKE EGET BRØD (har du cøliaki er du unnskyldt)?

Det er ditt valg! 
Det lærte datteren min nesten daglig på Montessoriskolen i 7 år.
- Og det minner jeg meg selv på hver gang jeg blir skrekkelig stressa Monstermor.

JEG velger om barnet mitt skal trene, gå på musikk eller andre aktiviteter. JEG velger om jeg skal sitte i foreldreutvalget på skolen, om jeg MÅ trene, hvor ofte jeg skal se mine venner og hvordan huset mitt oppleves.

Jeg synes vi bør operere med "reell tidsklemme" og "fiktiv tidsklemme".
- En reell tidsklemme er han eller hun som må ha 2 eller 3 jobber for å overleve og som knappest ser barna sine, og hverken sover eller spiser.
- En "fiktiv tidsklemme" er for sånne som MÅ bake eget brød hver dag, knuser sine egne kaffebønner, går på Yoga, thaiboksing, spinning OG karate, har barn som går på tre ulike aktiviteter (hver!) og har et perfekt hus og som KLAGER (over tidsklemma). Get real people!

Når det røyner på som værst tar jeg en lang biltur. Gjerne Stockholm tur/retur på under 48 timer. Eller til Andorra, (kjørte helt til Spania og tilbake i sommer).
Jeg VELGER en TIME-OUT  rett og slett. Du kan ikke gjøre mye annet i en bil (som beveger seg) enn å høre på radioen, synge høyt og se landskapet forandre seg. Og det er meditativt deilig.

Når jeg kjenner meg skviset og tiden krymper setter jeg meg rett ned og bruker tid på ingenting (nå tror du kanskje jeg er riktig så bedagelig anlagt..). Perfekt er et ord jeg sjelden bruker, jeg er en langt større tilhenger av ordet KOS.

- For bruker du tid på kos så tror jeg du ikke kjenner deg så skviset. Jeg skal ikke sitere hele den der "..om dagene som kom og gikk.." men det stemmer jo.

I dag drakk jeg kaffe med pappa, jeg tok meg tid og hadde det veldig fint. Det flyter her i stuen og jeg må kanskje gjøre noe med det etterhvert, men nå er jeg opptatt med bloggen min..

Jeg velger deg i dag!
Klem og KOS :)









2 kommentarer:

  1. Super mammaen slår til igjen!
    Da er det vel bare å krype til korset og innrømme at jeg er en av de mange som frenetisk prøver å strekke til og ha nogenlunde kontroll over barn, mann og hus..og gang på gang feiler grundig. Likevel prøver jeg å holde maska, man vil jo ikke offentlig vise at man handler halvfabrikata og tyr til Toro jevnlig( vel nå er katta ute av sekken), trener en gang hvert jubelår eller bare jobber deltid, ja for man skal vel ha en karriere?!
    Ja, ja, vi får fake it till we make it!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha, Ahn! Du som alltid har PERFEKTE negler, er morsom, super fraishe og driver med oppdrett (?) av kompliserte plantevekster i drivhus. Kom ikke her og fortell meg at du ikke er perfekt :)
      men, godt å høre at du også tyr til halvfabrikata i blant. Klem, sees kanskje i morgen til et avbrekk i Askerhallen...

      Slett