lørdag 8. desember 2012

Får jag be om största möjliga tystnad..

Så var nok en desember dag passert og gått over i en stille natt.
Jeg er lite glad i shopping og butikker, men tenkte jeg skulle være 'grei mor', og reiste avgårde til Sandvika Storsenter med barnet mitt. Vi kjørte inn i garasjen, og 7 minutter senere kjørte vi ut og til Askers Trekanten. Der kjørte vi inn i garasjen og 11 minutter senere kjørte vi ut.
Vi takler juleshoppingen dårlig begge to, det blir for mange mennesker og stress.
Utenfor Norli satt en forfatter som i det øyeblikket jeg passerte ikke hadde noen å signere sin bok til. Sånt gjør meg dårlig, jeg kjøpte nesten boken hans bare på grunn av hans hyggelige smil (jeg har vært med på bokutgivelse, det er ingen smal sak..)

Så heim att for vi i Fjellgeita (min lille sorte Golf), gjorde julerengjøringen i ekspressfart (svigers...) , tente lys med begge hender og varmet gløgg (som det viste seg at ingen av de likte! Kanel og nellik benyttes visstnok mot tannpine i Polen..)

Salige dalte i allefall samboeren min og jeg ned i sofaen, der ble vi. Datteren fant frem familiefilm, vi spiste for mye av Ultras EKSELLENTE medisterkaker, og så gikk de og la seg.

Så her sitter jeg i sofakroken igjen, omringet av i allefall 40 telys (ikke tusen julelys) og tenker på godnatta- og julesanger. Det slår meg at det er oftest (wow, ortografien lider...) er vakkert på Svensk!

Det første vi lærte av kordirigenten i Gravs Skoles Pikekor, Fru Landmark, var at Norsk var for hardt og brutalt, men at  Svensk 'klinger mjukt' og ruller lettere i munnen uten de skarpe konsonantene (!)
- det skjønte jeg plutselig nå (sånn 37 år forsinket! Velkommen etter...)

Jeg er en stor tilhenger av 'sang på sengekanten'. Vi har sunget Byssanlull, Ole Lukkøye, Hvem er denne karen..., So ro lille mann og min absolutte favoritt 'Nocturne eller Sov på min arm' av Evert Taube.

- Som mødre og fedre i mange norske soverom har jeg startet normalt, sunget meg hes og endt opp i nynning mens jeg som kvelden lister med på tå..

Med Everts vakre ord sier jeg godnatt og på gjensyn. Ha en fin søndag i det mulige sneværet :)

Sov på min arm! Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm snart du drömmer
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.

Fångas igen. Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill. Och blir åter kysst.
Slumra min vän! Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.

Sov på min arm! Månens skära
lyftes ur lundarnas skugga skyggt
och på din barm o min kära
täljer dess återglans timmarnas flykt.

Helig den frid hjärtat hyser
mitt i den virvlande blodströmmens larm!
Slut är din strid. Månen lyser.
Vårnattsvind svalkar dig. Sov på min arm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar