lørdag 8. desember 2012

Julegave helvete - 10 klare gavekategorier fra sofakroken

Jeg har tenkt litt på dette med julegaver (åh, mer sludder fra sofakroken tenker du vel nå...)
- Hvordan kategoriserer vi de vi gir til og hvordan/hvorfor gir vi det vi gir (jøss, kan jeg bruke ordet 'gir' en gang til i den setningen..)

For meg så handler presenter om å se og bli sett. Er det ikke det vi gjør?

Vi velger noe som sier, JEG SER DEG og setter pris på deg, i større eller mindre grad.
Hva vi ser er nøye lenket opp mot gaven....

Jeg fikk f.eks tannblekemiddel av en av mine nærmeste venniner i fjor, den var litt overraskende men helt grei. Av sine nærmeste skal man ha det... - Hun sa jo tydelig at hun mente at tennene mine trengte en real omgang med noe kjemisk!

Jeg forsøker å gi noe personlig, men de du sjelden ser (som venners barn) er det verre med. Da blir det å safe litt...Til mine nærmeste bruker jeg MYE TID på ideen bak presentene, jeg vil vise at jeg ser de på mange plan som f.eks:

1.Jeg ser deg og er glad i deg. Spesialtilpassede gaver som fotobøker som handler om DEM - ikke bare om mitt liv. Dyrere gaver som viser f.eks barna at du ser dem med kjærlighet og at de har stor verdi.
Ja for barn sammenligner ofte gavens verdi og størrrelse med hvor mye de betyr. I allefall en del av de barna jeg kjenner. Det er TRAGISK ja, men det abstrakte bak en gave skjønner de ikke før senere.
Det er som med menn og en kvast Mistetoe, skjønner de ikke den er det bare å 'move on to the next one'...

1.b Penger. Den er litt kinkig, men er det fra mor og far eller svigerforeldre synes jeg at det sier; Jeg setter stor pris på deg, men du er vanselig å kjøpe til så kjøpe noe fint du liker. (ser at jeg nærmer meg den kategorien til de fjortisene som har alt..)

2. Jeg ser at du trenger litt oppmuntring (typisk noe lekkert og lite til venninner, gjerne akkompagnert noen kloke ord fra andre kvinner i bokform..)

3. Jeg ser deg og vil være mer sammen med deg (spill og aktiviteter vi kan gjøre sammen! Eller en god vin og en trendy kokebok :)

4. Jeg ser deg, men ser du meg? (DVD-filmer om vennskap og om få øynene opp for andres verdi. JADDA!!)

5. Jeg ser at du er en real snobb (noe skrekkelig dyrt av et fancy merke)

6. Jeg ser at vi er like (du gir noe du også ville ha likt å få)

7. Jeg ser deg ikke så godt lenger... (noe fra reserveskuffen)

8. Jeg vil gjerne at du ser meg (typisk kundegaver)

9. Jeg ser deg ikke men dine foreldre ser meg (gaver til andres barn som typisk er dyrere enn det du egentlig kunne tenke deg å bruke)

10. I don't give a crap (sistelitengave fra døgnåpne steder som 7-11 etc)

Nei, nå skal jeg ut å juleshoppe litt, fint å få litt klarhet i hvem jeg faktisk bryr meg om.

10 - 4



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar