torsdag 6. desember 2012

Fordums jul, myke pakker og innhult savn..

Jeg har som mange jeg kjenner et  svært ambvivalent forhold til julefeiringen. På den ene siden er jeg atheist og føler meg lett hyklersk, på den annen side så elsker jeg tradisjoner og ideen om en perfekt jul.

En dag hvor alle kommer sammen, nystriglede, kvinner og jenter i dempet burgunder fløyel  'a la Ralph', gutter og menn i mørk dress, ikledd skjorter med mansjettknapper på.

Jeg er forelsket i minnene om min fordums jul. Kvelden før kvelden. Innkjøp og pynting av juletreet. Iskald i pensko på vei inn til julegudstjeneste. Ja, det skjedde i de dager...

I min familie har vi fortsatt julepynt min søster og jeg laget i barnehagen. Bleke dorullhylsekurver, en gang dekket av tørkede grønne erter fra Horten Konserv., nå med blanke rester av Karlsons lim og med slitne filthåndtak.
- Mye flott pynt i 70-talls siv og strå har vi, eller rettere sagt mamma, også i jule-eskene. De tre bukkene bruse hentes frem  og en riktig skummel heks henger vi også opp hvert år.
Heksen rir på et stivt svart skaft av bjørk (tror jeg), har et grått vadmelsskjørt, skummelt nylonstrømpeansikt med stor krokete nese og sorte glisende perleøyne. Det er noe riktig urovekkende over heksen som henger og dingler i spisestuevinduet hos min mor.

Som meg har du også sikkert minner om et hus som endelig har falt til ro kvelden 23 desember. Om et tindrende juletre med blanke lys og julestjerne på?

Jeg har klare minner om at jeg snek meg ned den bratte trappen hjemme, satt småkald i nattkjole og bare lengtet...

Julemorgen i min familie har vært preget av en superhyper meg (som ikke har sovet), min søte snille lillesøster (hakket roligere) som fikk audiens i fotenden av sengen til mor og far. Med hver vår kopp te fikk vi velge EN PRESENT vi kunne åpne.  En, ja bare EN present før klokkene ringte julen inn.

Vi så TV i pysjamasen og dynene, det høres sikkert ordinært ut for alle født etter 1975, men da jeg var liten fantes barne-tv KUN i julen. Den ene gangen i året vi så på Disney-kavalkader og 3 nøtter til Askepott til langt på dag (les 12.30)

Stivet juleduk, 3 sorter HJEMMELAGET sild PLUSS sildesalat, lakks og eggerøre, mormors råkostsalat (som jeg selvsagt lager hver jul) og et lukseriøst utvalg kjøttpålegg. Oj, hvilken luksusfrokost vi fikk.

Fra kisten tryllet mamma frem tungt sølvtøy, og jeg fikk være med å pusse. Som mine venner Ingrid og Lars vet er jeg en riktig messingekspert.  Oldemors porselen og en rekke terriner og sausenebb ble forsiktig løftet ned fra øverste hylle og rengjort forsiktig i påvente kveldens delikatesser.

Men nå sporer jeg av som vanlig..

Jeg sniker meg ofte inn i kirken rett før jul, og tenner lys og hedrer de som kom før meg.
- De jeg har arvet både gode og dårlige vaner av.
De som stelte til jul. Syltet, kokte og hermetiserte i månedsvis før DAGEN. For at vi skulle smake sommeren i desember og lukte høsten i et likørglass.

Min søte mormor med sine myke pakker, hjemmestrikkede raggsokker og votter. Så utakknemmlig jeg var dengang! Nå er det alt jeg vil ha, en pakke kjærlighet og omtanke.

Så her sitter jeg i sofaen, lammet av julestresset og reflekterer sentimentalt over at "alt var så mye bedre før", et sikkert tegn på at jeg er blitt min mor, og hun min kjære mormor.


Jeg vet ikke hvor julepynten er, vi er på flyttefot (og har vært det i 7 måneder nå). Jeg har merkelig nok 3 juletreføtter på verandaen her, de har tydeligvis formert seg i løpet av sommeren... 

En enslig nisse står på ispinneski og jeg tenker at nå er det tid med litt korsang og gløgg.  men dengang ei. Jeg savner min førstesopran Ingrid, for enstemt er 'Det hev ei rose sprunge" heller trist, men at "engler daler ned i skjul" har jeg innside information på fra Bærums Verk.

Det får holde for i kveld,

Ha en fredelig natt :)

10-4
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar