fredag 7. desember 2012

Ingen tid for Askepott, multikulturell jul take one!

One the first day of christmas my true love said to me....

"Klokken er 15.55, vi har 5 minutter til ANKOMST!!
Glem alt du hørte om rolig oppvåkning og presenter på sengekanten. Dagens jul er hakket vassere og i år som i fjor stikker vi til Karribien, og her er noe av grunnen til det...

Take One, year one - vi har fått (skapt i løpet av 6 sekunder, båret frem gjennom 9 lange måneder) en BABY!

Som alle vet er julen for barna. Min søster fikk en datter 3 måneder før meg, så selvsagt skulle vi feire jul igjen - ALLE SAMMEN! Dvs. Svigers (yippi!!), The Frasers og min svoger, søster og datter.

Utfordringen er bare at min samboer som tidligere nevnt er oppdratt i den Katolske tro, hvor Jomfru Maria regjerer med jernhånd.

- Hans familie kan IKKE spise kjøtt den 24. desember. Sånn er det bare, dermed basta. Eller la oss heller si, dermed PASTA!
- For PIROGER i all salgs fancy varianter serveres til Polsk julemat! Og kom ikke her, de skal ha 12 retter på bordet, en for hver disipel!

Min Engelske far er IKKE-troende, og flink til å gi utrykk for nettopp det. Min mor tror på det gode i oss alle og er en pragmatiker som offrer seg for fellesskapet. - Men julesteken, medisterkakene, saucissone, julepølsene, rød- og surkålen, sviskene og sausen offrer vi ikke. Mulig mamma var villig til å gjøre det, men søsteren min og jeg ville definitivt ikke legge Grisen på hylla!

Julen 2000 (år 1) duket vi til fest og startet dagen med spy!
- Min lille baby gulpet ikke, men spydde ned soveromsveggen og hele meg - 2 ganger før kl 08.00. Men, som nybakt mor tenkte jeg optimistisk at det her går jo fint. Jeg har LANG erfaring med partyfiksing! - Vi kjører juleprogram 2000.

Å si at hun "hang i puppen" er en understatement. Gjennom rosenkåls peeling, julienne av fargerike rotfruker, reduksjon av sauser og en hektisk pussing av sølvtøyet klamret hun seg fast mens jeg stresset føk rundt og lot som om jeg hadde kontroll (slik jeg hadde FØR jeg fikk nurket).

Presis 16.00 stod frossne champagne glass funklende på brettet, og selvsagt hadde vi Bristol Cream i bakhånd for de som syntes at Champagne var no' nymotens greier..

Svigermor hadde med seg brød velsignet av årets importerte biskop, noe som betyr at Paven selv egentlig har lagt sin hånd på brødene (NPI).
Vi bryter brød to og to. En fin katolsk (men totalt ukjent skikk for en del av gjestene) og takker samtidig som vi ønsker den "medbrytende" alt hell, helse og økonomisk vinning. Jepp, i den rekkefølgen.

Med et stk stekeovn, en svinestek med mye attåt, 3 sorter ovnsbakt fisk (katolske hovedmåltidet), 3 supper, diverse pirogi, borscht, kapusta, salataer, sauser og brød kan du tenke deg hvordan det gikk!

Legg til to "nybakte" bestemødre, 2 babyer, kulturforskjeller deluxe og seks skift (joda "gullet" kastet opp 8 ganger den dagen), så skjønner du at jeg landet hvilepulsen rundt den 2 januar...

Vi hadde det koselig TROR JEG, jeg har kun fotobevis som minner over min datters første jul, resten er fortrengt. På bilde 1 stiller jeg lekkert med oppsatt hår, silkebluse og langt brodert omslagsskjørt fra Tokyo, på bilde nr. 9 smiler jeg tappert gjennom tårene, mens lillegull smiler som solen!







2 kommentarer:

  1. Og igjen er du super morsom! Jeg ler meg skakk, mest fordi vi mødre har alle vært der en eller gang..! Gjennkjennelsesfaktoren er stor!

    SvarSlett
  2. :) Nettopp Ahn, vi har alle vært der. Nesten årlig vil jeg si.. :)
    Stor klem

    SvarSlett