torsdag 15. november 2012

- det året det var så bratt...



I morgen er det 45 dager til 2013. WOW!!!

- Og jeg føler meg ikke ferdig med august engang. Vi kom da virkelig nettopp hjem fra Thailand..?
Sommerklærne ligger fortsatt på en stol på soverommet, det ligger flip-flopper i gangen og min trofaste venn Weifa-viften står fortsatt på sidebordet i stuen.. 
Sjokkert registrerer jeg at i morgen runder vi den 15ende og starter på 16 november. 
Er det bare meg eller har du det også sånn? 
Ikke rart jeg følger at tiden FLYR.. Let's face it - det går bare fortere og fortere..

- Som liten var sommerferien som et langt år. Selv om vi delte sommerstedet i Drøbak med tanter og onkler føles det som om vi bodde der hele sommeren.
Vi lå på svabergene, godt innsmurt i Spenol (for spener og jur..) eller babyolje for de riktig vågale. 
Året jeg fyldte 12 fikk jeg beskjed av mine eldre sommervenninner Torunn og Lise at jeg kunne fortsette å droppe overdelen på bikinien. Den var laget for å holde noe OPPE og det hadde jeg lite av.. !

Jeg lå en hel sommer på svaberget fra klokken 08.30 om morgenen til klokken 19.30 og stirret på den musuløse ryggen til en nabogutt. Jeg lå 2 meter bak han, og ofte var det bare han og jeg igjen på stranden, men vekslet vi et par ord. NEI!!!
Han var brun og vakker og jeg var flatbrystet med eksem!
Som voksen skjønner jeg at det var en litt uheldig kombinasjon, men jeg burde da i allefall ha sagt HEI! 
- ALLE i familien hans var leger og det skulle han også bli. Jeg husker SAMTLIGE på stranden snakket om familien hans. Hvor flinke de var, de REDDET LIV!!

Jeg har bilder fra sommeren 1979. Året mine lyse lokker forsvant og ble erstattet av kommungrått hår. 
- Året jeg vokste 16 cm og var høyest i klassen IGJEN.
- HØYVANN, ropte vennene mine på skoleveien. Og det stemte jo, jeg hadde alltid altfor korte bukser.. 
Nei, nå sporer jeg helt av. Den sommeren var som 2 lykkelig år. Laaang!
Første skoledag var ekstremt spennende, mine tvillingvenninner Vera og Inger hadde fått LANGT HÅR i løpet av 7 uker. Og jentene hadde vokst! Det hadde ikke gutta. De var akkurat like små og rødmende..

- But I digress - again! 

Tiden går bare fortere etterhvert som du blir eldre. Opplevelsen av tid forandrer seg merkbart. 
Men blir du syk, da stopper tiden. 
- Eller er du så heldig å nattamme en baby på 2 uker, ja da STOPPER tiden. Den beveger seg knapt. Du stirrer på klokken og hvert minutt er som en lang time. Slik er det bare. 
Ikke sant?

Jeg sitetr ofte oppe litt lengre enn resten av familien. Og det er fordi at når klokken runder midnatt, ja da sakker tiden litt og er du riktig heldig føles de neste 30 minuttene som et hav av tid hvor du kan pusle med ditt (joda, going on eighty!)..

Jeg har egentlig ikke så mye annet å si i dag enn at jeg har mistet en del tid i år. Jeg tror den forsvant et sted mellom Lysekil, eller i bilen på vei til Andorra, eller over Island i fly for nte gang..

- Og jeg tror jeg har lest at det er et tegn på at man er litt "tussete". Så da er jeg vel det. Gammel og tussete, men med minner om en sommerforelskelse i 1979 som fortsatt holder meg våken noen ganger..

10-4




Wow, November 16 is the 320th day of the year (321st in leap years) in the Gregorian calendar. There are 45 days remaining until the end of the year.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar