fredag 23. november 2012

Møblerte hjem eller "et hjem med klaver"...

Bloggen din er altfor LANG og har INGEN BILDER jo..., sa en på 13år til meg her forleden. Så jeg har lagt meg i selen og her kommer fortsettelsen av forrige blogginnlegg, nå med bilder!

Lørdag morgen i Punkthuset anno 1972, Lill Lindfors dype melodiøse stemme fyller alle rom med PASSION (si det langsomt og dypt på Svensk!)  og jeg ligger i sengen og synger med... først langsom lidenskap etterfulgt av den mer bastante,  En så’n Karl! Lill altså, jeg hadde nok en mer pipete første sopran...

Du är den ende,
som hemligen ser mig,
fast ingen har talat,
du vet vad jag ber dig.
Min längtan är bara du.
Blott du mig ger ett enda litet ord,
är jag din.
Du är den ende,
jag aldrig kan glömma,
din mun, dina ögon, din lugnande stämma.
Och därför jag ber dig nu:
Blott du mig ger ett enda litet ord,
är jag din.

Med disse tekstene i bagasjen må jo livet bli bra!

- Jeg er flasket opp på Lill Lindfors, Norgesvennen Arja Saijonmaa, The Carpenters, Burt Bacharach, Stan Getz and Joåo Gilbertos ‘Girl from Ipanema’ og Barbra Streisand... for å nevne et lite knippe :)



- Da pappa gikk på Harvard i et par somre i Uniten var alt jeg ønsket meg Evergreen med Barbra på kassett, søsteren min valgte ELVIS :)

Jeg satt foran Tandberg-anlegget og ULTE til Evergreen, hellig overbevist om jeg var like flink og hadde et stort talent, jeg sang tross alt i skolekoret på Grav!
- Etter å ha sett filmen 'Funny Girl' med Barbra hadde jeg funnet min soulmate. Hun var jødisk, fra Brooklyn, født i 1942, men vi var SISTERS følte jeg. Det var Barbra og jeg døgnet rundt. Jeg skulle også bo i New York og gjøre stor karriere. Jeg skulle bare være barnevakt for naboen først..

- But I digress (as usual..)

Jeg har klare minner om min hyperelegante mor med høyt tuppert Elnett hår, overjordisk vakker og blond. Skulle vi til hjørnebutikken å handle så mamma ut som en Chanel modell.

The Frasers holdt glamorøse “voksenselskap” i leiligheten på Hoff-terrasse. Disse involverte seltzer dispensere, messingfat med crystal tumblers, sherry, cocktails og maten da - Welcome CABARET!
- En forrett bestående av grønne erter, reker, gulrøtter i terninger lagt i form overøst av en geletinmiks med smaken av buljong. Dandert på toast med en dæsj majones og dill, helt fantastisk!

Mammas venninner var eksotiske fulger og deres menn var alltid ulastelig antrukket i Mad Men dresser med perfekte snitt. Av bildene fremgår det at det hele var hakket mer stilig på slutten av 60-tallet...


mammas første og siste forsøk på å røyke sigar..

min vakre mor med en venninnes sønn..
Pappa og jeg :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar