lørdag 24. november 2012

Happy Niiname-sai...


Jeg er interresert i Thanksgiving og har derfor surfet og googlet mye i det siste. Jeg har lett etter og funnet en del om ulike former for Thanksgiving i en rekke land. De fleste har som fellesnevner at de holdes i november og "takker" for en god innhøsting og avling.

Man takker for arbeide nedlagt som gir gode resultater. Så ikke bare bønder, men også alle oss andre kan feire Thanksgiving :)

I dag skal jeg pynte meg å gå i Thanksgivingselskap. Jeg benytter anledingen til å takk for et godt år men sinnsykt mye nedlagt arbeide i nytt brand og strategi. Jeg krysser fingrene og håper å "høste" gode resultater til neste år :)

For de litt ekstrainterreserte har jeg skrevet litt om Japans Thanksgiving, Niiname-sai!

Niiname-sai er navnet på Japans “Thanksgiving” og feires den 23 November hvert år.
Niiname-sai er en del av en rekke feiringer som tradisjonelt avholdes i forbindelse med innhøstingen av ris, korn og bønner.

Nihon Shoki, Japans nest eldste historiebok, forteller om et innhøstingsrituale under Japans første keiser Jimmu (660–585 f.Kr). Dagens feiring av Niiname-sai innledes ved at Japans keiser offrer nyinnhøstet ris (som han selv har plantet i mai) og sake til Solgudinnen Amaterasu-Ohmikami.

Niiname-sai feirer all jobben man har nedlagt i løpet av året. Direkte oversatt betyr Niiname-sai “Celebrations of the First Taste”

Ellers rundt i Japan setter man frem offergaver i Shinto templene (jinja). Nyinnhøstet ris offres til Kami, naturens vitale urkraft. Shinto betyr «gudenes vei» eller «åndenes vei». Grunnleggende i shinto er guddomsmaktene Kami, som oftest mangler en definert personlighet, men er mektige og oftest vennligsinnet overfor menneskene.  Kami er det åndelige i naturen og essensen i Shinto religionen, men kan også bo i mennesker eller dyr.

Jinja-templene har vanligvis en torii som du sikkert har sett bilde av tidligere. Toriien står ved inngangen til tempelet, er symbolet for shinto og symbolisere en portal mellom kamienes verden og menneskenes verden.

planting av risrituale




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar