torsdag 22. november 2012

Seriøst takknemlig! Thanksgiving part 1.

Mange tror at den første Amerikanske Thanksgiving fant sted da pilgrimene satte seg ned med Wampanoag indianerene en gang på høsten i 1621, etter pilgrimenes første avlinger i det “nye landet”.  Den “første “ Thanksgiving-festen varte i mer enn 3 dager og det ble spist og drukket tett.  I henhold til historiske dokumenter deltok 53 pilgrimmer og 90 Wampanoag indianere.  Pilgrimmene takket den kristne Gud, montro om Wampanoag indianerene takket den samme guden eller Kehtannit (“Great Spirit”) indianerenes navn på Skaperen, en ånd uten mennesklig form eller kjønn (!)...

Men at dette er den ”første” feiringen stemmer ikke helt om du konsulterer Wampanoag historiske nedtegnelser. De kan dokumentere bosetting på øya Martha’s Vineyard (hvor de fortsatt bor) og at de gitt takk i mer enn 12 000 år. En av deres “eldre” beskriver det slik på nettet: “Hver dag er Thanksgiving for oss. Vi takker solen for hver nye dags begynnelse og slutt, vi takker månen og regnet som hjelper avlingene våre, og vi takker hverandre, ofte.  Det er mye å være takknemmelig for!“

Amerikanerenes skikk om å gi takk ved bordet og sette ord på hva du er takknemlig for en vakker skikk synes jeg. Barn takker kanskje for en ny hundevalp, mens eldre er noget mer nyanserte..
Jeg vil også si takk og har reflekert mye over ordet takk de siste dagene.

Da jeg kommer fra et “møblert hjem” sier jeg takk hele tiden!
- Jeg takker de fleste, ofte, og er så takknemlig at det til tider blir litt mye.. Men here goes....

Takk til Jarek som holder ut med meg! Jeg vet jeg er en utfordring på så mange måter og mange av de er negative (nå er ikke han helt enkel heller...). Takk til barnet mitt som jeg har det så gøy og fint med, vi tuller og tøyser non stop, håper vi aldri slutter med det!

Takk til min bestevenn i utlandet som jeg tilbringer mange fine og morsomme helger i Stockholms skjærgård med. Uten deg hadde livet vært mindre fargerikt. Vi krangler, ler, skyter, svømmer, spiller og DJ’er for hverandre :)

Takk til mine to bestevenninner i Asker, Annemarie og Pia, klin gærne begge to til tider og som jeg DIGGER som bare en førtis kan digge sine “bestisser!”

Takk til mamma og pappa, jeg beklager at jeg ikke ser dere mer, livet går så altfor fort for tiden :( Jeg elsker dere! Takk til søsteren min for at hun er til og en stor takk til min beste-niese Ada. Hun er verdens mest supre kusine til Zelda. Takk til søte nevø Aksel, du er topp!

Takk for “god helse” som mine svigerforeldre stadig sier, (de er sykt opptatt av helse...) De katolske bryter brød og takker hverandre på juleaften, en fin skikk synes jeg. Takk for at dere tar så godt vare på min kjære.

Takk for at det ikke er 2 meter sne utenfor og minus 18! Jeg setter stor pris på at kulda er utsatt inntil videre. Takk for at hun der damen i morges plukket opp den enorme hundebæsjen rett ved bilen min!

Takk for at DU også betaler skatt slik at vi kan bo i et land hvor vi ikke havner på gaten om vi mister jobben eller blir syke. Takk for at vi ikke må jobbe 3 jobber og at vi har gratis universitet og høyskoler.
Takk til butikkbetjeningen på Kiwi som alltid er så hyggelig.  Takk for at kjeven min er på bedringen vei så jeg snart får en ny tann og ikke lenger føler meg “verdiløs”.

Takk til min business-partner for at han holder ut! Jeg vet jeg er sær, streng og pirkete. Jeg jobber med meg selv, bedring kommer senere, når jeg blir penere :) Takk til meg for at jeg tørr satse på noe nytt og litt skummelt, både blogg, business og tørkede bananer :)

Takk til alle skøytemammaer og pappaer som er blitt gode venner! Og takk til treneren til datteren min som jeg beundrer for å lære bort noe så vanskelig som kunstløp til hormonelle teenagers!

Takk for ærlig mat, god vin og de vi skal på Thanksgiving middag til.

“Lad oss se det store bildet og være taknemmelige, for selv hvis vi ikke lærte meget i dag, så lærte vi i det mindste en lille smule; og selv hvis vi ikke lærte en lille smule, blev vi i det mindste ikke syge; og selv hvis vi blev syge, døde vi i det mindste ikke. Så, lad os alle være taknemmelige”. Buddha (563-483 f. Kr.)

Og sist men ikke minst, Thank you for the music!

10-4

2 kommentarer:

  1. Og takk for at du er du! Like sprudlende og happy!
    <3 som de unge fremadstormende ville sagt det!

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg helt rørt Ahn! Takk for tribunehygge tidligere i dag! KLEM <3

    SvarSlett