fredag 23. november 2012

"Hitto perkele, har du inte satt temperaturen på i badstuen!"

I går natt fikk jeg ikke sove. Det stormet riktig så flott rundt hushjørnene her og jeg lå våken og tenkte på hvordan ting “var før”..

Min første ungdomstid var temmelig ufyselig og riktig skrekkelig. Som tidligere nevnt var jeg ALTFOR høy, klart for tynn og helt clueless når det gjaldt gutter!
Jeg var hun som gikk med musefletter i 14års alderen, lekte mer med nabobarna på 8 og 11år (fikk betalt!) enn med jevnaldrende og når jeg ikke dagdrømte om “han jeg elsket overalt” satt jeg med nesen godt begravet i en bok eller 3.

Jeg var en ‘nerdy’ lesehest (og er det forsåvidt fortsatt)! Mitt første lånekort fikk jeg som 11-åring på Bekkestua bibliotek og begynte med Alexandre Dumas  ‘Greven av Monte Cristo’.  Mazo de la Roche sine JALNA-bøker i 16 bind var en åpenbaring. Hvilket drama! Kjærleik, død og fortvilelse.  - Nettopp hva en prepubertal fjortis trengte.. Etterhvert avanserte jeg til Boklubbens bøker hvor mamma jobbet. Vilhelm Mobergs ‘Utvandrerne’ og ‘Innvandrerne’, om den store utvandringen til Amerika!

Jeg eksisterte fysisk i Bjerkelundsveien, midt mellom Bekkestua og Jar, men resten av meg satt i ombord et dampskip i en 3-klasses luger på vei til Uniten. Jeg sov i  prærievogner, lagde mat over åpne bål i åpne landskap og kysset lidenskapelige gullgravere!

“Hardship on the Prarie” var populært på slutten av 70-tallet. Du har kanskje hørt om ‘Huset på prærien?’ CENTENNIAL, en av de virkelig store TV-seriene ble lansert på samme tid, og det gikk 7 dager mellom hver gang jeg fikk tilfredsstilt nyskjerrigheten.
 - Hva skjedde med Indianerpiken, nybyggerene og den råtøffe cowboyen?



La meg legge til en liten ting for dere under 18, vi hadde EN KVELD I UKEN på 1 kanal (NRK) hvor de sendte komiprogram. På onsdager var det KOMIKVELD, 30 minutter med moro for seriøst trengende Nordmenn.  Husker du SOAP, den ORIGINALE tv-såpen? Begynte i 1977, jeg var 10 år og skjønte lite, men gøy var det. Selvsagt høres jeg ut som min mormor nå, hei hvor det går...
Vi hadde SORT/HVITT TV i mesteparten av min barndom, og det var helt NORMALT! I tillegg hadde jeg en far som alltid hadde reservedeler i en kiste på loftet, så gikk et rør hadde vi alltids noen “plugger” han kunne skifte på et blunk..

SOAP! 


På tirsdager stod Finsk fjernsynsteater på programmet. Det var riktig begredelige greier. Beksvart dysterhet! Samtidsdrama med store doser nakenhet, selvpining med bjørkeris, badstuer og seriøse mengder vodka. Fyllekalas som ofte ende i slosskamper...

Typisk Finsk badstu fra Fjernsynsteateret...


To be continued....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar